Sakarya İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü

Demirbey-Söğütlü-Harmantepe Kalesi-Küçük Akgöl-Çaltıcak Gölü Turu 19 Kasım 2016

Müdürlüğümüz ve Sakarya Bisiklet ve Doğa Sporları Derneği ile birlikte ortaklaşa düzenlediğimiz 19 Kasım 2016’nın güzel bir Cumartesi gününde 3 gönüllü pedalşör ile birlikte buluşma noktamız olan Kentpark’tan hareket ederek ilk durağımız olan 13 km. mesafede bulunan Demirbey Köyü içerisinde alt tarafta bulunan sulama amaçlı yapılan balıkçılarında zaman zaman uğrak mekanlarından olan Demirbey Göletine doğru pedalımızı çevirdik. Hava çok güzeldi. Manzara da hafif sisli ama son baharın vermiş olduğu güzel renklerle ile birlikte harikaydı. Erken saatlerde gittiğimizden kimsecikler yoktu. Burası için şunları söyleyebilirim.

En yakın içme suyunu köyün camisinden karşılayabilirsiniz. Gölete mesafesi 400 mt. En yakın bakkal 3 km geride Poyrazlar Köyü girişindedir. Buraya hazırlıklı gitmekte fayda var. Büyük ağaçların gölgesinde pikniğe uygundur. Balık tutmak içinde ideal sakin yerler arasındadır.

Burada biraz mola verip fotoğraflar çektirdikten sonra geldiğimiz yoldan değil de göletin yanından devam eden toprak yoldan gitmeye keşif yapmaya karar veriyoruz. İlk etapta yol çok güzel gibi görünüyordu ama ilerledikçe çamurlar ve balçıklarla dolu bir yol olduğunu anladık ama yol bir kire çıktık geri dönüşü yoktu. Yol nereye giderse gitsin devam edecektik. Çamurlardan sulardan geçiyoruz. Sessiz ve sık orman dokusunun içerisinde hareket ediyoruz. Yolun devamında kaz yetiştirme çiftliği gibi bir yere geliyoruz burada eskilerde kullanılan tarihi özelliği olduğunu düşündüğümüz su kuyusuna rast geliyoruz.

Burada birkaç kare aldıktan sonra yolumuza devam ediyoruz. Nihayetinde çamur toprak çıkmaz yol derken medeniyete ulaşan kara yolunu buluyoruz. Ne demişler bildiğin yoldan şaşma Serkan’a uyma))) Şaka bir yana iyi keyif aldık. Buradan devam ederek Şehir merkezine 20 km. mesafede bulunan Söğütlü ilçesine doğru yolumuza devam ediyoruz. Burada her yıl düzenlenen yağlı güreş ve tarım fuarı alanına sürüyoruz.

Buraya kadar geldik bere pehlivan misali bir güreşte biz tutalım ata sporumuzu canlandıralım istedik. Künye atamasak ta keyifli eğlenceli dakikalar geçirdik. Burada da biraz zaman geçirdikten sonra yolumuzu Söğütlüden sonra 5 km. mesafede Harmantepe Kalesine doğru düştük yollara. Kale ile ilgili bilgiyi aşağıda veriyorum.

HARMANTEPE KALESİ: Sakarya ili, Söğütlü ilçesinde bulunan Bizans kalesidir. Söğütlü ilçesi, Harmantepe köyü yakınlarındadır[1]. 12 veya 13. yy'da Bizans İmparatorluğunun doğu sınırlarını savunmak amacıyla yapılmıştır.

Kale Taşkısığı Gölü'nden çıkan akar suyun kenarında küçük bir tepe üzerinde bulunur. Kale surları 10 m yükseklik, 2 m kalınlığa sahiptir. Surlar üzerinde bulunan 6 burç 5x5 ebatlarındadır. Yapımında çevredeki taşlar kullanılmıştır. Beş giriş kapısı bulunan yapının ana girişi güney yönündedir. Yapılışı üzerinden uzun zaman geçen ve tamir görmeyen kalenin surları, kapıları, burçları önemli ölçüde tahrip olmuştur[2].

Kale geniş Adapazarı Ovasının içinde savunmasız bir durumdadır. Savunmasını güçlendirmek amacıyla kale çevresine yapıldığı düşünülen hendeğin izleri belirsizdir. Kalenin yapı tarzı Seyifler kalesiyle aynıdır. Tuğla kullanılmamış, sadece moloz taş ve kireç harçı kullanılmıştır[3]. Kalenin tarihlemesi sorunu yaşanmış, bazı araştırmacılar Justinianos Köprüsünün de yapımına neden olan Antik Kanal projesine (6. yy) bağlamışlardır. Fakat kaleden elde edilen bulgular ile yoğunlaşan Türk akınlarından korunmak amacıyla, Sakarya Nehri'nin batısına inşa edilen kaleler dizisinin parçası olduğu anlaşılmıştır[3].

Kale uzun zaman bakımsızlıktan dolayı bitki örtüsü ile kaplanmıştır. Sakarya ilindeki en sağlam Bizans kalesi olan yapı restore edilerek turizme kazandırılma kararı alınmıştır[4]. Kaleye Söğütlü ilçesi merkezden ayrılan 2,5 km asfalt, 2,5 km toprak yolla ulaşılmaktadır.

Burada tarihin dokusunu içimize işleyerek o anları eski yaşanmışları içimize işleyerek kaleyi baştan sona kadar gezdik. Yemek molamızı da burada verdik. Bu günkü turumuzda hiç para harcamadık. Yanımızda getirdiğimiz 3 tane elma, 1 tane muz, 4-5 tane mandalina, 3 tane gofretle öğlen yemeğimizi yedik.

Turumuz mtb turu olduğu için her yere rahatlıkla çıkıp girebiliyorduk. Bu nedenle yolumuza kalenin yanındaki toprak ve patika yollardan devam ederek 2 km. mesafede bulunan Küçük Akgöl göletine doğru sürüyoruz. Bazı yerlerde yollar patikalar olmasa da yolumuza çimenliklerden çamurlardan ve dikenli yollardan devam ederek ilerliyoruz. Nihayetinde Küçük Akgöl’e varıyoruz. Bu günden mi bilinmez ama gölün etrafını balıkçılar sarmış. Oldukça kalabalıktı.

İlk gördüğümüz balıkçı aile ile birlikte sohbetler ediyoruz. Bize semaverdi çay ve ikramlarda bulunuyorlar. Onlara çok teşekkür ediyoruz. Yarım saatlik sohbetin ve çayın ardından rast gele diyerek yolumuza devam ediyoruz. Devam edeceğiz ama her yerimizi bir anda keçiler sarıyor)) Keçiler önden bir arkadan yolumuza devam ediyoruz. Küçük Akgöl ile ilgili bilgiyi aşağıda veriyorum.

Küçük Akgöl, Sakarya ili, Söğütlü ilçesi sınırlarında yer alan suları tatlı bir göldür. Söğütlü Akgöl mahallesi sınırlarında bulunur. Adapazarı'na 12, Söğütlü'ye 6 km uzaklıkta eski Adapazarı-Karasu yolundan 1,5 km uzaklıkta yer alır.

Küçük Akgöl 20 hektar büyüklüğü ile küçük bir göldür. Orman bakanlığı tarafından sulak alan statüsünde korumaya alınmıştır[1] . Fazla sularını bir dere vasıtasıyla Çark Deresine, oradan Sakarya Nehrine dökülür[2]. Göl Taşkısığı Gölünün 2 km doğusundadır. 1 km kadar kuzeyinde eski bir Bizans kalesi olan Harmantepe Kalesi kalıntıları yer alır[3].

Doğal ormanlar arasında yer alan gölde olta balıkçılığı ve piknik yapılır[4]. Bunun yanı sıra burada balık yeme içme tesisi de bulunmaktadır. Dileyenler burada balık yiyebilirler.

Buradan yolumuza devam ediyoruz. Gölün solundan sağına doğru toprak yoldan ilerliyoruz. İstikametimiz Çaltıcak Gölü. Yine toprak ve çamurlu yollardan hareket ederek Harmantepe Köyüne buradan da Çaltıcak-Taşkısığı göletine varıyoruz. Burası içinde şunları söyleyebilirim. İçme suyu en yakın Taşkısığı köyünde olup mesafesi 1 km.dir. Balıkçılar her sezon ve dönemlerde balık tutmak için uğradıkları uğrak mekanlardandır. Şehir merkezine 14 km. mesafededir. Burada Doğalgaz Hidro Elektrik santrali bulunmaktadır.

Burada da vakit geçirip fotoğraflar çekildikten sonra bir keşif daha yapalım bildiğimiz yoldan değilde bilmediğimiz yollardan eve dönüş yapalım istedik. Taşkısığı Köyün içerisinden toprak orman yoluna giriyoruz. Soruyoruz bu yol nereye gidiyor. Bize bu yol Karaman Camili tarafına gidiyor tamamen toprak orman yolu ara ara kamyonların çalıştığını söylüyorlar. Tahmini olarak ta 30 dakika 1 saat arası sürdüğünü söylüyorlar.

Bizlerde keşif olsun da ne olursa olsun. Buraları da görelim diyerek orman yoluna dalıyoruz. Gerçekten de sessiz sakin bir yolda papatyalar ve yeşillikler içerisinde bol yokuş çıkarak ilerliyoruz.)) Az demeden çok demeden dere tepe düz demeden inişli yolculuğumuzda medeniyetin kara yolunu buluyoruz.

Yol boyunca tahmini yol tahminlerimizle yolumuzu buluyoruz. Tabela veya yön levhası hiç yoktu. Su bile yoktu))) Nihayetinde geçte olsa ana yola, ana yoldan da Karaman yoluna kendimizi bırakıyoruz. Yolculuğumuzu da kazasız belasız keyifli bir şekilde tamamlıyoruz. Bir daha ki turlarda görüşmek dileğiyle