Tarihi II. Bayezid Köprüsü -
Tarihi II. Bayezid Köprüsü
Tarihi II. Bayezid Köprüsü
Sakarya Nehri üzerinde büyük kesme taşlardan yapılmış
bir köprüdür.
Kitabesinde, “Bu köprü tarihte devir açan Fatih’in oğlu II. Bayazıd tarafından H. 901 (M. 1495) yılında yaptırılmıştır.” ifadesi yer almaktadır.
Köprünün
Ali Fuat Paşa kısmında dokuz küçük kemer bulunmaktadır. Köprünün tam
orta altında lahit biçiminde büyük ayak ve sağ yanında iki büyük kemer,
ayağın diğer tarafında da büyük bir kemer bulunmaktadır.
İkinci
Bayezıt’ın mimar ve mühendisi Fakir Abdullah tarafından tasarlanan on
dört ayak üzerine kemerli kesme taş köprünün ayaklarından dördü Sakarya
Nehri üzerindedir.
Tarihi menzil yollarının üzerinde bulunan köprünün
boyu 150 metre, genişliği 5,60 metre, korkulukların genişliği ise 35’er
santimetredir. Böylece köprü dıştan dışa 6,30 metreyi bulmaktadır.
Korkulukların yüksekliği 1,05 metredir.
Tamamı on dört gözlü olan
köprünün kemerlerinden ikisi sonradan yıkılmış olup demir malzeme ile
tamir edilmiştir.
Diğer üç sivri kemer durmaktadır. Dokuz adet yuvarlak
kemer kara tarafında olup küçük ebattadır. Ayakların menbâ yönünde
üçgen, mansab yönünde beşgen selyaranları vardır. Günümüzde bir tek
boşaltma gözü mevcuttur.
Esas
kitabe köprünün Geyve tarafında kalan mihrabın arka cephesindedir.
Geyve II. Bayezid Köprüsü tarih köşkünün bir önemi de 1495/96 (Hicri
901) yılını veren kitabenin çerçevesinde yer alan hatayi üslubundaki
süslemedir. XV. yüzyılın sonunda belirli bir tarihte Türk süsleme
sanatındaki tercihler ve yönelişler bu eserle sergilenmiştir. 0,10 metre
genişliğindeki çerçeve kuşağında, rumili ve şakayık süslemeli kıvrımlı
birer dalla verilen süsleme, şakayık süslemeli XV. yüzyılın ilk
yarısındaki bir geleneği sürdürürken, genel görünüşü ile dönemin süsleme
anlayışını yansıtır.
Cumhuriyet dönemi de ana köprünün altına çelik
iskelet konarak köprü önceki yıllarda iki kez restore edilmiştir.
Yine
Bizans Dönemi’ne ait köprü kalıntıları II. Bayezıd Köprüsü’nün kuzey
tarafındaki adacık içerisinde yıkılmış durumdaki köprü kalıntıları bugün
de varlığını sürdürmektedir.
Ulaşımı asfalt yol olup, 4 mevsim ulaşılabilmektedir. Trafiğe açıktır.
Konum için tıklayınız.